CASE

OUTOTEC

Lisää energiatehokkuutta tietoa paremmin hyödyntämällä

Lämmitykseen menee suurin osan kiinteistöjen energiankulutuksesta. Outotec Turula halusi säästää parantamalla kiinteistöjensä energiatehokkuutta. Fidelixin taloteknistä dataa analysoivan ja optimointiehdotuksia tekevän Flow_how-palvelun avulla tavoitteena on 15 % säästö energiakustannuksissa.

Outotecin Turulan tehtaalla Outokummussa on ollut Fidelixin rakennusautomaatiojärjestelmä yli 20 vuotta varmistamassa, että kaikki toimii kuten pitää. Vuosi sitten tehtaalla havahduttiin siihen, että talotekniikan ohjaamisen lisäksi järjestelmää voisi lisäpalveluilla hyödyntää entistä tehokkaammin myös toiminnan ennakointiin ja energiankäytön optimointiin.

Olemme aktiivisesti pienentäneet energiankulutusta 2000-luvun puolivälistä alkaen ja onnistuneet pudottamaan sähkönkulutusta 35 prosenttia. Nyt Fidelixin uusien tekoälyratkaisuiden avulla haluamme tehostaa erityisesti lämmitysenergiankäyttöä, huoltopäällikkö Jari Nivajärvi kertoo.

Energiankulutuksen optimointi tuo säästöä

Yli 10 000 m2 laajuisen tehdasalueen 12 metriä korkeiden hallien lämmitys nielee ison osan Outotecin energiankulutuksesta. Perinteisesti säästöä on haettu investoimalla energiatehokkaampiin lämmitysjärjestelmiin. Outotec päätti sen sijaan optimoida nykyisten laitteiden kulutusta Fidelixin avustuksella.

Fidelix flow_hown datasta yritys onkin päässyt kiinni kulutushuippuihin, joita tasaamalla pystytään vaikuttamaan suoraan kaukolämpölaskuun.

– Nyt tiedämme huippujen johtuvan tiettyjen ilmanvaihtokoneiden yhtäaikaisesta käynnistymisestä ja olemme saaneet säädettyä koneiden käyttöaikoja. Energiapiikin purkamisella säästetään euroja, sillä tulovesivirran tehohuippujen lasku laskee samalla huippuarvoihin perustuvia kaukolämpökuluja, Nivajärvi kuvaa.

Kulutuspiikkien kartoituksen lisäksi Outotec hyödyntää tekoälypalveluja lämmityksen optimointiin. Fidelixin EcoSmart säätää lämmitysjärjestelmää automaattisesti sääennusteen mukaan ja varmistaa, ettei tiloja ylilämmitetä.

– Kun sääennusteesta saatava tieto kertoo pakkasjakson loppuvan, rakennusautomaatio pienentää lämmitystä jo pari päivää aiemmin. Isoissa kuutioissa tällaisella ennakoinnilla ja hukkaenergian minimoinnilla on iso merkitys.

Konekannan elinkaari pitenee ennakoimalla

Tarkempi taloteknisen datan seuranta ja analysointi auttaa myös ennakoimaan laiterikot ja välttämään siten yllättävät kulut ja tuotannon keskeytykset. Flow_how etsii laitteiden ja järjestelmien datasta olennaiset poikkeamat ja ehdottaa huoltotoimenpiteitä jo paljon ennen kuin laite muuten hälyttäisi.

– Osa koneistamme on yli 40 vuotta vanhoja. Ikääntyvän kaluston seurannalla ja korjaustarpeiden ennakoinnilla pystymme turvaamaan laitteiden maksimaalisen elinkaariarvon. Fidelixin palvelu helpottaa elinkaaren hallintaa laskemalla, milloin kannattaa korjata ja missä kohtaa laitteet on syytä uusia.

1990-luvulta alkaen Outokummun tehdaskiinteistöistä eri rooleissa vastannut huoltopäällikkö Jari Nivajärvi näkeekin tekoälyavusteisen datankäsittelyn tuottavan arvoa juuri oikea-aikaisten investointipäätösten tueksi.

– Tiedämme, että lämpöenergian talteenottojärjestelmät menevät lähivuosina vaihtoon, mutta vanhoissakin koneissa on varmasti vielä tehostettavaa. Flow_howsta saamme nyt jatkuvasti yksityiskohtaista tietoa päätöksenteon pohjaksi.

Omat resurssit eivät riitä datan hyödyntämiseen

Rakennusautomaation tuottaman tiedon hyödyntäminen järjestelmien ennakointiin ja optimointiin on Nivajärven mukaan aiemmin jäänyt, koska oma aika ja osaaminen ei ole riittänyt datan tutkimiseen, yhdistämiseen ja analysointiin. Flow_how-palvelussa tekoäly ja Fidelixin asiantuntijat sen sijaan pureskelevat tiedon valmiiksi.

Kiinteistöissä jää resurssien puutteessa paljon esimerkiksi energiankulutukseen liittyvää hyödyllistä tietoa käyttämättä. Flow_how onkin kehitetty avuksi tarjoamaan kiinteistöpäälliköille ja huollolle konkreettisia toimenpide-ehdotuksia, joilla parantaa olosuhteita, energiatehokkuutta tai iv-koneen käyttöikää, kertoo Fidelixin Antti Koskinen.

Jari Nivajärvi näkeekin juuri tämän järjestelmään perehtyneiden asiantuntijoiden jatkuvan tuen palasena, joka heiltä on puuttunut.

– Emme ole kyenneet käyttämään järjestelmiä kunnolla hyödyksi ja olleet pulassa tulkinnan kanssa. Nyt olemme jo saaneet hyviä ehdotuksia ja apua operatiiviseen tekemiseen. Erittäin luottavaisena odotan, mitä kaikkea säädettävää dataa pöyhimällä löytyykään.

Kiinnostuitko?

Varaa aika asiantuntijamme kanssa etäpalaveriin.